Mobiliteit

Mobiliteit

Veilige en toegankelijke mobiliteit staat hoog op onze agenda. Wij willen een doordacht en transparant circulatieplan voor Wetteren met speciale aandacht voor de meest actieve weggebruikers: de voetgangers en fietsers (in alle vormen en vervoersmiddelen).

Investeren in infrastructuur en veiligheidsmaatregelen
Wetteren moet verkeersveiliger, ook door een correcte handhaving van snelheid en gebruik van het vervoermiddel. Meer inzetten op nog meer zone 30 en uitbreiding van de officiële fietsstraten.  Door de investeren in infrastructuur en veiligheidsmaatregelen moedigen we meer mensen aan om bewust te kiezen voor milieu- en vervoersvriendelijke vervoersopties. Wandelvriendelijke, comfortabele voetpaden zijn meer dan een must. Voor iedere gebruiker: wandelaar, rolwagengebruikers, jonge ouder met kinderwagen, oudere met wandelrekje,… Brede, aantrekkelijke fietspaden naar het centrum die aan moeilijke en gevaarlijke knooppunten een passend antwoord bieden. Overzichtelijke en duidelijke oversteekpunten zoals aan de Markt, Rode Heuvel, rotonde aan het Felix Beernaertsplein, Kapellendries, Warande, rotonde aan de brug Overschelde, kruispunten aan de Brusselse Steenweg,…

Mobiliteitsplan
We onderkennen de noodzaak van een gebalanceerd overzichtelijk mobiliteitsplan voor zowel het verstedelijkte centrumgebied als de buitenwijken: alle vervoersmiddelen hebben daarin hun plaats alsook het openbaar vervoer (trein en bus, minder-mobiele-centrale) en nieuwe vormen van deelmobiliteit. En een praktische scheiding van doorgaand en lokaal verkeer waarbij in de woongebieden de auto welkom blijft maar op maat en snelheid van de bewoners. Het voorbeeld van de heringerichte Zuidlaan, Stuyvenberg, N462,… is daarbij richtinggevend.

Wat met de Markt?
Het centrale ontmoetingsplein de Markt moet alle kansen krijgen tot vergroening, belevingsplein, activiteitenplein,… Dit betekent dat daar parkeerplaatsen moeten voor verminderen of verdwijnen, maar er zijn alternatieven in de omgeving (Tragel, onder Rode Heuvel, Warande, stationsomgeving,…) aanwezig. De aanwezige historische gebouwen, horeca en publieksactiviteiten moeten meer tot hun recht kunnen komen. 

Wat met de Noord-Zuidverbinding?
De komende jaren moet er verder volop ingezet worden op de noodzakelijke Noord-Zuidverbinding met twee nieuwe bruggen: één over de spoorweg ter vervanging van de spoorwegoverweg in Overbeke (met aangepaste verkeersstromen in Overbeke, Noordlaan, stationsomgeving en omgeving Felix Beernaertsplein èn behoud van Boerenhol enkel voor voetgangers en fietsers) en één over de Schelde, het voorkeurstraject ter hoogte van de Voorde richting ten Ede. Deze twee ingrijpende infrastructurele beslissingen gaan voor de komende decennia zorgen voor een duurzame, fundamentele mobiliteitswijziging voor de gemeente met toekomstmogelijkheden op alle gebied: woonontwikkeling, veilige verkeersdoorstroming, overzichtelijke lezing van de gemeente en een kans voor wenselijke, leefbare, aantrekkelijke en maatschappelijke ontwikkelingen aan de stedelijke oevers van de Schelde. Het verdere noodzakelijke studiewerk van deze plannen moet in nauw overleg en samenspraak met de groep die daarbij wensen betrokken worden. Het voorkeursscenario is beslist maar de uitvoering en realisatie moet op de meest verantwoorde manier gebeuren met waar nodig flankerende en milderende maatregelen.